Podsumowanie 2020 roku w Mediporcie

15 stycznia 2021

Miniony rok to czas intensywnej pracy naszego zespołu nie tylko z uwagi na wdrażanie zmian wynikających z wprowadzanych przepisów oraz potrzeb naszych klientów i partnerów, ale również z uwagi na dynamicznie zmieniającą się sytuację epidemiczną i konieczność szybkiego reagowania na oczekiwania stawiane przez placówki medyczne. W związku z tym przygotowaliśmy krótkie podsumowanie najważniejszych nowości i zmian, które wdrożyliśmy w systemie Mediporta na przestrzeni 2020 roku, a na koniec przybliżamy ogólne plany naszego zespołu na kolejne miesiące pracy.


Funkcje wspierające walkę z pandemią COVID-19

Jednym z głównych wyzwań, przed jakimi stanął nasz zespół w pierwszych miesiącach 2020 roku, było wparcie placówek medycznych w przeciwdziałaniu COVID-19. W związku z wprowadzanymi obostrzeniami swoje działania skupiliśmy przede wszystkim na jak najszybszym zapewnieniu przychodniom i gabinetom medycznym możliwości bezpiecznego udzielania porad i świadczeń zdrowotnych on-line. W związku z tym wprowadzono m.in.:

  • możliwość prowadzenia telewizyt w ramach rejestracji wizyt on-line (LekarzeBezKolejki.pl / OSOZ),
  • formularz wstępnej kwalifikacji w kierunku zakażenia SARS-CoV-2,
  • informację objęciu pacjenta kwarantanną lub izolacją domową na podstawie danych z systemu eWUŚ,
  • zlecanie testów na COVID-19 w ramach integracji z systemem Ewidencji Wjazdów do Polski (EWP).

W 2020 r. klienci Mediporty wystawili 177 zleceń na badania w kierunku SARS-CoV-2 (COVID-19).

Szerzej o funkcjach wspierających walkę z pandemią COVID-19 pisaliśmy w osobnym artykule.

Wystawianie zleceń na testy COVID-19 w systemie Mediporta
Wystawianie zleceń na testy COVID-19 w systemie Mediporta


Elektroniczne skierowania

W ramach dostosowania systemu Mediporta do przepisów wchodzących w życie po 8 stycznia 2021 r., związanych z obiegiem skierowań w formie cyfrowej, rozszerzono integrację z systemem P1 o moduły umożliwiające realizację oraz wystawianie e-Skierowań. Moduły umożliwiają m.in.:

  • przyjmowanie, rezygnację, odrzucanie i kończenie realizacji e-Skierowań,
  • tworzenie umówień i wizyt powiązanych z e-Skierowaniami,
  • zgłaszanie braków w dokumentacji e-Skierowań,
  • wystawianie e-Skierowań : na poradę specjalistyczną lub objęcie leczeniem stałym, do szpitala, do pracowni diagnostycznej,
  • generowanie wydruku informacyjnego e-Skierowania dla pacjenta,
  • anulowanie wystawionego e-Skierowania.

W 2020 r. klienci Mediporty wystawili 8873 e-Skierowań i przyjęli do realizacji 2331 e-Skierowań.

Wystawianie e-Skierowań w systemie Mediporta
Wystawianie e-Skierowań w systemie Mediporta


Elektroniczne recepty

W obszarze e-Recept wdrożone zostały zmian wynikające przede wszystkim z wprowadzanych przepisów oraz związane z udostępnieniem przez system P1Ministerstwo Zdrowia narzędzi usprawniających proces wystawiania recept, w tym m.in.:

  • przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia narzędzie pomagające określić poziom refundacji leku, za pomocą którego pracownik medyczny może skorzystać ze słownika wskazań i na podstawie wskazania refundacyjnego automatycznie określić poziom refundacji leku,
  • możliwość wystawiania bezpłatnych leków dla kobiet w ciąży (uprawnienie „C”),
  • możliwość wystawiania bezpłatnych leków senioralnych dla pacjentów powyżej 75. roku życia przez lekarzy specjalistów (uprawnienie „S”),
  • przeglądarkę P1 umożliwiającą wyświetlenie historii e-Recept pacjenta bezpośrednio z systemu P1, za pomocą której możliwa jest weryfikacja m.in. ilości i rodzaju przepisywanych leków oraz sprawdzenie, czy np. te same leki senioralne (75+) nie zostały przepisane pacjentowi przez innego lekarza,
  • możliwość wystawiania recept refundowanych na leki recepturowe przez pielęgniarkipołożne.

W 2020 r. klienci Mediporty wystawili 3252266 e-Recept.

Sprawdź e-Recepty

Przeglądarka P1 i narzędzie pomagające określić poziom refundacji leku w systemie Mediporta
Przeglądarka P1 i narzędzie pomagające określić poziom refundacji leku w systemie Mediporta


Elektroniczne zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne

Kolejny rozwiązaniem wprowadzonym w systemie Mediporta w 2020 roku, był moduł eZWM usprawniający wymianę informacji pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w proces realizacji zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, tj. pacjentem, świadczeniodawcą, realizatorem zaopatrzenia i Oddziałem NFZ. Moduł umożliwia m.in.:

  • wystawianie i wysyłanie elektronicznych zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne do NFZ,
  • walidację poprawności danych na formularzu zlecenia oraz sprawdzenie statusu weryfikacji zlecenia w systemie NFZ,
  • weryfikację przyczyn odrzucenia i negatywnej weryfikacji zlecenia w NFZ,
  • poprawę nieprawidłowości wskazanych przez NFZ i wysłanie skorygowanego zlecenia w celu ponownej weryfikacji,
  • wygenerowanie dokumentu zlecenia pozytywnie zweryfikowanego w NFZ dla pacjenta.

Sprawdź elektroniczne zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne (eZWM)

Wystawianie eZWM w systemie Mediporta
Wystawianie eZWM w systemie Mediporta


Dostosowanie systemu do przepisów i wymogów NFZ

Do ważnych rozwiązań, które zostały wprowadzone w 2020 roku, zaliczyć należy również funkcje dostosowujące system do zmian wynikających z Rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji oraz Rozporządzenia w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców. Zmiany te obejmowały m.in.:

  • możliwość wydruku karty opieki fizjoterapeutycznej,
  • możliwość wydruku karty przebiegu ciąży,
  • aktualizację wydruku historii zdrowia i choroby pacjenta.

Oprócz tego system Mediporta był stale rozwijany w obszarze bieżącej obsługi rozliczeńdostosowania do wymogów NFZ, m.in. w zakresie:

  • uprawnień dodatkowych pacjenta,
  • kodów MZ świadczeń,
  • słowników procedur ICD-9 i rozpoznań ICD-10,
  • typów zgód na indywidualne rozliczanie świadczeń,
  • grupera AOS,
  • raportu statystycznego,
  • raportów kolejek oczekujących itd.

Dostosowanie systemu Mediporta do bieżących przepisów i wymogów NFZ
Dostosowanie systemu Mediporta do bieżących przepisów i wymogów NFZ


Usprawnienie obsługi zgłoszeń i optymalizacja systemu

Wartym odnotowania usprawnieniem zrealizowanym w ubiegłym roku jest również aktualizacja formularza kontaktowego, w ramach której został on rozbudowany m.in. o wskazówki oraz podpowiedzi dla użytkowników umożliwiające samodzielne rozwiązanie najczęściej pojawiających się wątpliwości związanych z obsługą i konfiguracją systemu. Oprócz tego formularz został rozszerzony o dodatkowe pytania, dzięki którym pomoc techniczna jest w stanie sprawniej przeanalizowaćrozwiązać dany problem.

Spośród innych zrealizowanych zadań należy wymieć także optymalizację procesów wykonywanych w systemie, których efektem było znaczne skrócenie czasu takich operacji, jak generowanie harmonogramów pracowników, czy wgrywanie umów NFZ. Innym ważnym elementem, który wpłynął na poprawę działania systemu, było również wprowadzenie mechanizmu archiwizacji audytów.


Pozostałe zrealizowane zadania i zmiany w systemie

  • Na podstawie najnowszych zmian wprowadzonych w Kodeksie postępowania dla sektora ochrony zdrowia wydanym zgodnie z art. 40 RODO zaktualizowano formularz szacowania ryzyka, który jest dostępny w ramach modułu dokumentacji RODO.
  • Uruchomiono program pilotażowy modułu AP-KOLCE, który umożliwia integrację z aplikacją Kolejki Centralnesynchronizację wpisów do harmonogramów przyjęć NFZ.

W 2020 r. klienci Mediporty wystawili 126963 e-Zwolnień (e-ZLA).


Webinaria dotyczące obsługi i konfiguracji systemu

Bezpłatne webinaria dla klientów Mediporty
Bezpłatne webinaria dla klientów Mediporty

Oprócz rozwoju systemu, wraz z początkiem 2020 roku nasz zespół rozpoczął również prowadzenie cyklicznych i bezpłatnych webinariów. Cieszyły się one dużym zainteresowaniem i były doskonałą okazją do poszerzenia ogólnej wiedzy o systemie i jego funkcjach. Omówiono na nich m.in. zagadnienia związane z pracą personelu rejestracji, pielęgniarekpołożnych, lekarzy specjalistówlekarzy POZ, administratorów oraz obsługąkonfiguracją systemu:

  • rejestracja: obsługa wizyt i umówień w kalendarzu, umawianie pacjentów na cykl zabiegów fizjoterapeutycznych i sesję terapeutyczną,
  • pielęgniarkipołożne: dodawanie kartotek, uprawnień i deklaracji POZ pacjentów,
  • lekarze: wystawianie recept, zaświadczeń i skierowań, uzupełnianie danych medycznych (wywiad, bilans zdrowia, ankiety POZ),
  • administrator: zarządzanie strukturą placówki i rolami, przydzielanie uprawnień, tworzenie harmonogramów przyjęć,
  • konfiguracja systemu: integracja z systemem P1 (e-Recepta, e-Skierowanie, ustawienia świadczeniodawcy, komórek i kont pracowników,
  • rejestracja wizyt on-line: umawianie wizyt on-line w serwisie LekarzeBezKolejki.pl oraz w aplikacji VisiMed, prowadzenie telewizyt,
  • obsługa usług prywatnych: zarządzanie cennikami, wystawianie paragonów i faktur, rozliczanie usług prywatnych.

Oprócz tego przygotowano również webinaria poruszające zagadnienia związane z:

  • udostępnianiem dokumentacji medycznej: sposoby udostępniania, podmioty i osoby upoważnione, udostępnianie dokumentacji po śmierci pacjenta, upoważnienia do odbioru recept,
  • RODO i obowiązkami administratora w placówkach medycznych oraz prowadzeniem dokumentacji RODO w systemie Mediporta.

Plany na 2021 rok

Na koniec podsumowania krótko prezentujemy plany na kolejne miesiące, związane z rozwojem systemu Mediporta. Działania naszego zespołu będą obejmowały m.in.:

  • rozwój modułu eZWM o funkcje umożliwiające wystawianie zleceń na zaopatrzenie w soczewki okularowe oraz anulowanie zleceń,
  • rozwój modułu wystawiania e-Skierowań, np. w zakresie wysyłania SMS-ów z kodami dostępowymi z poziomu systemu Mediporta, wprowadzenie formularza e-Skierowania na szczepienie przeciw COVID-19,
  • zakończenie programu pilotażowego modułu AP-KOLCE i wprowadzenie niezbędnych usprawnień,
  • przygotowanie mechanizmu wspierającego wykonywanie obowiązku raportowania zdarzeń medycznych, indeksowania elektronicznej dokumentacji medycznej oraz umożliwienie wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej za pośrednictwem Systemu e-Zdrowie (P1),
  • dalszą optymalizację systemu.

Sprawdź jak Mediporta może wyglądać u Ciebie

Wypełnij formularz kontaktowy

Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.

Otwórz e-mail z linkiem do demo

Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.

Porozmawiaj z naszym ekspertem

Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.

Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.

Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.

Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.

Polecane artykuły

Zalety komunikacji z pacjentami za pomocą wiadomości SMS i e-mail
18 lipca 2023

Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…

Kopia bezpieczeństwa danych medycznych w chmurze
07 lipca 2023

W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…