Wraz z początkiem 2020 roku wystawianie e-Recept stało obowiązkowe zarówno dla podmiotów medycznych realizujących umowy z NFZ, jak i dla podmiotów świadczących wyłącznie usługi komercyjne. W związku z tym, ważnymi elementami systemów informatycznych, z których korzystają placówki, stały się funkcje i ułatwienia, które wspierają proces wystawiania e-Recept, począwszy od wyszukiwania wyrobów medycznych w bazie leków, na przekazaniu kodu dostępowego e-Recepty pacjentowi kończąc. W artykule przyglądamy się bliżej wybranym funkcjom i modułom systemu Mediporta, które wspierają proces wystawiania elektronicznych recept, gwarantując ich poprawność, ułatwiając przekazywanie kodu dostępowego e-Recepty pacjentowi oraz zwiększając bezpieczeństwo ordynowanych leków.
Jednym z podstawowych elementów przyśpieszających proces wystawiania e-Recept w systemie Mediporta jest baza leków BLOZ 1, która pozwala sprawnie wyszukiwać produkty lecznicze, czy wyroby medyczne, a dzięki funkcji automatycznego przypisywania kodów EAN do leków gwarantuje poprawne wystawienie i wysłanie e-Recepty do systemu P1. Za sprawą podpowiedzi i rozszerzonych informacji na temat leków w BLOZ 1, jak np. dawka całkowita, warianty wydawania leków, czy ceny leków refundowanych, pracownik medyczny zyskuje wsparcie w sprawnym i szybkim wyborze odpowiedniego leku dla pacjenta podczas wizyty.
Inną, równie ważną funkcją BLOZ 1 wspierającą proces wystawiania e-Recept, jest integracja z narzędziem pomagającym określić poziom refundacji leku, które zostało przygotowane przez Ministerstwo Zdrowia, a o którym mowa w art. 9b ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2019 r. poz. 408, z późn.zm.). W ramach narzędzia pracownik medyczny może skorzystać ze słownika wskazań i na podstawie określonego wskazania refundacyjnego automatycznie określić poziom refundacji leku np. 50 % – Zaostrzenie przewlekłego zapalenia oskrzeli. Wybór wskazania spowoduje przekazanie do systemu P1 (po wysłaniu e-Recepty) informacji o odpłatności wraz z identyfikatorem wskazania. W praktyce integracja BLOZ 1 z ww. narzędziem oznacza łatwiejszy wybór poprawnego poziomu refundacji leku i szybsze wystawianie e-Recepty. Więcej informacji o ww. narzędziu znajduje się w dokumencie pt. „warunki korzystania”, który można pobrać ze strony ezdrowie.gov.pl.
Nierzadko pracownik medyczny podczas wystawiania e-Recepty spotyka się z sytuacją, w której pacjent nie ma założonego Internetowego Konta Pacjenta (IKP) lub nie aktywował w IKP powiadomień SMS lub e-mail z kodami dostępowymi e-Recept. W takim przypadku pacjent podczas wizyty najczęściej otrzymuje wydruk informacyjny e-Recepty zawierający kod umożliwiający jej realizację w aptece.
Dzięki powiadomieniom SMS z kodami e-Recept, które są wysyłane z poziomu systemu Mediporta, kod dostępowy można przekazać pacjentowi w wiadomości SMS, również w sytuacji, kiedy nie ma on założonego Internetowego Konta Pacjenta. Funkcja umożliwia automatyczne wysłanie kodu dostępowego e-Recepty w wiadomości SMS, po poprawnym wysłaniu e-Recepty do systemu P1, a cała operacja nie wymaga od pracownika medycznego żadnych dodatkowych czynności (opłata za powiadomienia SMS wysyłane z poziomu systemu Mediporta jest naliczana zgodnie z cennikiem dołączonym do Umowy na świadczenie usług). Potwierdzenie wysłania SMS-a jest oznaczone ikoną , dzięki której osoba wystawiająca e-Receptę ma pewność, że pacjent otrzymał wiadomość z kodem na swój numer telefonu komórkowego.
Oprócz wydruku informacyjnego oraz powiadomień SMS z kodami pracownik medyczny może również wyświetlić kod dostępowy e-Recepty bezpośrednio w systemie Mediporta po jej poprawnym wysłaniu do systemu P1 – aby to zrobić, wystarczy najechać kursorem myszy na ikonę . Funkcja jest przydatna w wyjątkowych sytuacjach, kiedy istnieje potrzeba szybkiego odczytania i przekazania pacjentowi kodu dostępowego e-Recepty z ostatniej lub historycznej wizyty np. telefonicznie. Należy jednak pamiętać, że w takiej sytuacji kod może być przekazany przez osobę wystawiającą e-Receptę, po poprawnym zweryfikowaniu tożsamości pacjenta, np. poprzez numer PESEL, powód wizyty lekarskiej, datę wizyty itd.
Kolejnym narzędziem, które zwiększa efektywność procesu wystawiania e-Recept w systemie Mediporta, jest moduł bezpieczeństwa Pharmidex, który dostarcza m.in. informacji o interakcjach, działaniach niepożądanych, czy alertach bezpieczeństwa stosowania leków np. przez kobiety w ciąży, interakcji leków z alkoholem itd. Funkcje modułu ułatwiają pracownikowi medycznemu podejmowanie decyzji w zakresie prowadzonej terapii oraz pomagają wcześniej wykryć potencjalne zagrożenia związane z konsekwencjami stosowania leku, np. skutki działania leku na przebieg ciąży. Dzięki tym informacjom pracownik medyczny może sprawniej ordynować leki i szybciej wystawiać elektroniczne recepty podczas wizyt.
Wszystkie funkcje przedstawione w artykule zostały szczegółowo opisane w przewodniku e-Recepty i recepty tradycyjne, który klienci Mediporty mogą pobrać z systemu, po kliknięciu ikony w prawym górnym rogu systemu, w sekcji Przewodniki do pobrania.
Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.
Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.
Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.
Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.
Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.
Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.
Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…
W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…