Wraz z początkiem nowego roku przygotowaliśmy podsumowanie najważniejszych prac z ostatnich dwunastu miesięcy. W zestawieniu uwzględniliśmy najważniejsze zmiany i nowości wdrożone w systemie Mediporta w 2021 roku, wynikające z wprowadzanych przepisów oraz potrzeb i rekomendacji naszych klientów. Na koniec krótko przyglądamy się planom rozwoju systemu Mediporta na 2022 rok.
Podsumowanie zaczynamy od informacji o ponownym przejściu w 2021 roku niezależnego, zewnętrznego audytu i przedłużeniu certyfikacji potwierdzającej zgodność z normą ISO/IEC 27001:2013 (międzynarodowa norma standaryzująca systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji). Zakończenie audytu z pozytywnym wynikiem potwierdziło, że Spółka Mediporta kolejny rok realizowała procesy biznesowe zgodnie z wymaganiami ww. normy w obszarach związanych z bezpieczeństwem informacji, w tym również zgodnie z zaleceniami i rekomendacjami Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO).
Długo wyczekiwanym wydarzeniem w 2021 roku w obszarze cyfryzacji ochrony zdrowia, było wejście w życie przepisów dotyczących obowiązku wymiany elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) oraz rejestrowania zdarzeń medycznych (ZM) na Platformie P1. W ramach prac rozwojowych rozszerzyliśmy system Mediporta m.in. o:
O sposobach i korzyściach wynikających z wdrożenia EDM informowaliśmy wspólnie z Kamsoft, m.in. poprzez przewodnik po EDM oraz wydarzenia on-line, takie jak:
Ponadto zorganizowaliśmy również bezpłatne webinarium dla klientów Mediporty, na którym omówiliśmy najważniejsze pojęcia związane z EDM i zdarzeniami medycznymi oraz pokazaliśmy:
Oprócz tego w odpowiedzi na zgłoszenia naszych klientów, na blogu opublikowaliśmy artykuły, w których wyjaśniliśmy, że obowiązek rejestracji zdarzeń medycznych i wymiany EDM dotyczy wszystkich świadczeniodawców oraz wskazaliśmy najważniejsze różnice między EDM, a dokumentacją prowadzoną w postaci elektronicznej.
W 2021 r. klienci Mediporty zarejestrowali 1033485 zdarzeń medycznych na Platformie P1. W 2021 r. klienci Mediporty wystawili i zaindeksowali 14068 dokumentów EDM na Platformie P1.
Ubiegły rok to także dalsze wdrażanie rozwiązań wspierających placówki medyczne w przeciwdziałaniu pandemii COVID-19. W związku z uruchomieniem programu szczepień wprowadziliśmy dostęp do informacji z systemu eWUŚ o wykonaniu szczepienia ochronnego COVID-19 dla pacjenta oraz możliwość wystawiania e-Skierowań na szczepienie przeciwko COVID-19. Dodatkowo system został dostosowany do sprawozdawania świadczeń związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 w ramach umów NFZ typu 19/4.
W 2021 r. klienci Mediporty wystawili 3205 e-Skierowań na szczepienia przeciwko COVID-19. W 2021 r. klienci Mediporty wystawili 9489 zleceń na badania w kierunku SARS-CoV-2.
Ostatnie miesiące 2021 roku to również intensywne prace nad ukończeniem modułu zapewniającego integrację systemu Mediporta z aplikacją Kolejki Centralne (AP-KOLCE). Nasze działania w tym obszarze skupiały się głównie na wyeliminowaniu niedogodności zauważonych w trakcie pilotażowego wdrożenia. Wersja modułu dostępna obecnie dla wszystkich klientów umożliwia realizację podstawowych operacji związanych z synchronizowaniem wpisów do harmonogramów przyjęć / na listy oczekujących pomiędzy systemem Mediporta, a aplikacją AP-KOLCE. Najnowsze usprawnienia dotyczyły m.in.:
Z uwagi na dużą liczbę zmian i nowości wprowadzonych na przestrzeni całego ubiegłego roku (blisko 650 zrealizowanych zadań), nie sposób w podsumowaniu wymienić ich wszystkich. W związku z tym do zestawienia wybraliśmy kilka kluczowych obszarów, które naszym zdaniem były najważniejsze z punktu widzenia działalności placówek i gabinetów medycznych. Więcej szczegółowych informacji o zmianach i nowościach wdrożonych w 2021 roku, klienci Mediporty mogą sprawdzić w systemie, wybierając w menu widok Podsumowanie > Nowości.
W ramach rozliczeń z NFZ na bieżąco dostosowywaliśmy system do pojawiających się licznych aktualizacji formatów danych i konwencji rozliczeniowych. M.in. w zakresie słowników, grupera AOS, współczynników korygujących, umów, rachunków oraz raportów rozliczeniowych (komunikaty LIOCZ, SWIAD, UMX, RUMX). Dotrzymanie tempa zmianom wprowadzanym w 2021 roku przez _NFZ wymagało dużego zaangażowania zarówno od placówek medycznych, jak i od nas, dlatego cieszymy się ze wspólnego sprostania tym wyzwaniom.
Rozwój modułu e-Skierowań to przede wszystkim rozszerzenie katalogu skierowań wystawianych elektronicznie o e-Skierowanie do pracowni diagnostycznej. Oprócz tego zwiększyliśmy zakres informacji na wydruku informacyjnym oraz wdrożyliśmy powiadomienia SMS z kodami dostępowymi. SMS-y stanowiły spore ułatwienie dla placówek medycznych w przypadku pacjentów niekorzystających z Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Wśród najważniejszych zmian wdrożonych na podstawie rekomendacji klientów, warto wspomnieć o możliwość przyjęcia e-Skierowania do realizacji w innej komórce niż komórka, która została wskazana na dokumencie.
W 2021 r. klienci Mediporty wystawili 614617 e-Skierowań i przyjęli do realizacji 388340 e-Skierowań.
W ramach ułatwień wspierających wystawianie recept rozszerzyliśmy zakres podpowiadanych produktów w bazie leków BLOZ 1, o inne wyroby medyczne oraz kosmetyki. Na prośbę klientów usprawniliśmy także sposób zarządzania narzędziem pomagającym określić poziom refundacji, dając użytkownikom możliwość dostosowania ustawień do indywidualnych preferencji.
W 2021 r. klienci Mediporty wystawili 4121855 e-Recept.
W zakresie modułu eZWM nasze prace skupiły się przede wszystkim na dodaniu możliwości wystawiania elektronicznego zlecenia na soczewki okularowe oraz uwzględnieniu informacji o wystawionym eZWM w historii zdrowia i choroby pacjenta oraz na wydruku dokumentacji wewnętrznej. Dopełnieniem możliwości modułu było również wprowadzenie funkcji anulowania zlecenia wysłanego do NFZ oraz aktualizacje słownika wyrobów medycznych wykorzystywanego podczas wystawiania eZWM.
W 2021 r. klienci Mediporty wystawili 7045 eZWM.
Zmiany w module e-ZLA polegały na dostosowaniu mechanizmu wystawiania elektronicznych zwolnień lekarskich do najnowszej specyfikacji interfejsu udostępnionej przez Zakład Usług Społecznych (ZUS). Dzięki wprowadzonym aktualizacjom placówki medyczne zachowały możliwość przekazywania informacji o zwolnieniach do Platformy Usług Elektronicznych (PUE) bez zbędnych przestojów.
Oprócz rozwoju ważnych modułów integracyjnych, zrealizowaliśmy również szereg inny zmian ułatwiających obsługę systemu przez użytkowników, m.in.:
Działania naszego zespołu w 2022 roku to dalsze dostosowanie systemu Mediporta do regulacji i zmieniających się przepisów prawa, realizacja usprawnień rekomendowanych przez naszych klientów oraz prace optymalizacyjne, których celem jest usprawnienie działania systemu. Wśród najważniejszych zadań, jakie wyznaczyliśmy sobie na nadchodzące miesiące, znajdują się również:
Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.
Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.
Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.
Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.
Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.
Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.
Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…
W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…