Rok 2018 to okres intensywnego rozwoju naszego oprogramowania. Był to czas, w którym wprowadziliśmy wiele aktualizacji związanych z nowymi przepisami i zrealizowaliśmy wiele potrzeb naszych klientów i partnerów. W związku z tym przygotowaliśmy krótkie podsumowanie najważniejszych nowości i zmian, które wdrożyliśmy w systemie Mediporta w ubiegłym roku. W podsumowaniu przyglądamy się bliżej również usługom, które z sukcesem realizowaliśmy w 2018 roku jako firma, a na koniec krótko nakreślamy ogólne plany naszego zespołu, na kolejne miesiące.
Uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa ISO
Jednym z ważniejszych osiągnięć całego naszego zespołu w ubiegłym roku, było pozytywne przejście niezależnego – zewnętrznego audytu i uzyskanie certyfikatu potwierdzającego zgodność z normą ISO/IEC 27001:2013. Otrzymany certyfikat z jednej strony potwierdził, że realizowana przez nas polityka bezpieczeństwa jest właściwa, a z drugiej strony zmobilizował nas do dalszych działań w zakresie podnoszenia standardów związanych z zabezpieczeniami i ochroną danych. Więcej informacji o certyfikacie można znaleźć w artykule Spółka Mediporta przedłuża certyfikat ISO w zakresie bezpieczeństwa informacji oraz rozwijania i utrzymywania systemów informatycznych.
Nowości w systemie Mediporta w 2018 roku
Z uwagi na ogromną liczbę zmian i nowości wprowadzonych w systemie Mediporta na przestrzeni całego ubiegłego roku, nie sposób w podsumowaniu wymienić ich wszystkich. W związku z tym, w zestawieniu postanowiliśmy skupić się przede wszystkim na zmianach, o które klienci prosili nas najczęściej oraz tych, które naszym zdaniem były najważniejsze z punktu widzenia działalności placówek i gabinetów medycznych.
1. Ogólne zmiany i nowości w systemie
- dostosowanie systemu do potrzeb programu pilotażowego POZ PLUS (w tym rozszerzenie kartoteki pacjenta o informacje dotyczące edukacji i zatrudnienia pacjenta)
- wprowadzenie pomocy kontekstowej dla użytkowników
- eksport danych pacjenta w standardzie HL7
- możliwość wydruku NIP-u nabywcy na paragonie
- możliwość generowania harmonogramów z uwzględnieniem dni świątecznych
- opcja ręcznego powiązywania wpisów w kolejce oczekujących z wizytami i umówieniami
- aktualizacje aplikacji Mediporta Connector poprawiające jej stabilność
- wyświetlanie ikon pacjenta w kostkach kalendarza oraz w oknie umawiania
- filtrowanie pacjentów po ikonach, którymi zostali oznaczeni
- zapisywanie danych w czasie rzeczywistym na poziomie wybranych sekcji
- oznaczanie terminu dodanego ręcznie w kalendarzu (poza harmonogramem pracownika)
- wprowadzenie słownika specjalizacji pracownika
- dodanie opcji blokowania edycji cenników
2. Zmiany dla lekarzy i pracowników medycznych
- integracja z systemem PUE ZUS w zakresie wystawiania e-Zwolnień (e-ZLA)
- integracja z systemem P1 w zakresie wystawiania e-Recept
- przejście na bazę leków KS-BLOZ: BLOZ 0 i BLOZ 1 umożliwiającą wyświetlanie cen refundowanych leków i odpłatności
- automatyczne rozdzielanie leków na receptach oraz ponawianie pojedynczych leków
- możliwość oznaczania recept jako CITO
- import pliku zawierającego numery recept dla wielu lekarzy
- możliwość importu numerów recept w nowym formacie
- możliwość ponawiania rozpoznań z listy chorób przewlekłych oraz ostatnio przebytych chorób pacjenta
3. Rozwój systemu w zakresie bieżącej obsługi rozliczeń z NFZ
- możliwość rozliczania hospitalizacji w leczeniu uzależnień i hosteli
- przebudowa statusów uprawnień / ubezpieczeń pacjentów w kalendarzu
- prezentacja usuniętych produktów jednostkowych w widoku szczegółów rachunku NFZ
- dodatkowe walidacje podczas generowania raportu statystycznego (SWX) i raportu deklaracji (PDX), umożliwiające szybszą poprawę błędów,
- bieżące aktualizacje wszystkich zmieniających się formatów plików, np. format raportu statystycznego (SWX), format umowy NFZ (UMX / R_UMX) itd.
- aktualizacje kodów uprawnień dodatkowych pacjenta
- aktualizacje grupera AOS
- aktualizacje kodów MZ
- aktualizacja słownika ICD-9
- aktualizacje wzorów deklaracji POZ pacjenta (do lekarza, pielęgniarki, położnej)
- umożliwienie rozliczeń pozycji ze współczynnikiem korygującym wynikającym ze stanu kolejek oczekujących
- statystyki kolejek oczekujących w widoku generowania raportu statystycznego (SWX)
- wyświetlanie dodatkowych informacji o pozycjach umowy (limit umowy, cena za punkt itd.)
4. Nowości i zmiany związane z dostosowaniem systemu do wymagań RODO
- rozbudowa mechanizmu audytów o nowe czynności i operacje wykonywane na danych
- opcja wydruku audytów w kartotece pacjenta
- możliwość ukrycia pełnych danych osobowych pacjentów w kalendarzu i tablicy
- ograniczenie widoczności danych osobowych pacjentów w widokach list
- rejestr udostępnień dokumentacji medycznej pacjentów
- autorski moduł dokumentacji RODO wspierający pracę placówki w realizacji obowiązków i wymagań wynikających z Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (jako usługa dodatkowa)
Pozostałe działania naszego zespołu w 2018 roku
Praca naszego zespołu to nie tylko rozwój systemu Mediporta. Poniżej prezentujemy inne obszary, nad którymi intensywnie pracowaliśmy w 2018 roku.
1. Usługi dodatkowe
Chcąc jeszcze lepiej realizować potrzeby klientów, w ubiegłym roku znacznie poszerzyliśmy ofertę usług dodatkowych świadczonych przez naszą firmę, do których zaliczyć należy m.in. usługę szkoleń z rozliczeń NFZ i usługę przeprowadzania rozliczeń z NFZ. Co bardzo nas cieszy, nowe usługi znalazły swoich zwolenników, a co najważniejsze – w pełni spełniły oczekiwania klientów, dostarczając im niezbędnej wiedzy i wsparcia w obszarze comiesięcznych rozliczeń z NFZ.
2. Newsletter i ankiety badające opinie użytkowników
W celu wzmocnienia komunikacji i lepszej wymiany informacji z naszymi klientami i partnerami miniony rok obfitował również w wysyłkę newslettera Mediporty. W newsletterach staraliśmy się przekazywać ważne komunikaty, informacje o planowanych zmianach oraz prezentować inne ciekawe tematy związane systemem Mediporta i działalnością placówek medycznych na rynku zdrowia.
Przy okazji newsletterów, przygotowywaliśmy również krótkie ankiety, za pomocą których użytkownicy systemu mogli wyrazić swoją opinię na tematy związane np. z jego użytecznością, oceną jego poszczególnych funkcji itd. Wszystkim osobom wypełniającym ankiety dziękujemy za poświęcony czas i zapewniamy, że wszystkie zebrane w ten sposób sugestie i uwagi są dla nas bardzo cenne.
3. Blog i nowe artykuły
Newsletter był dla nas również doskonałą okazją do aktualizacji naszego firmowego bloga, na którym pojawiło się wiele ciekawych (nowych i odświeżonych) wpisów, poruszających różnorakie tematy związane np. z:
- wprowadzeniem w życie RODO (np. RODO – role w procesie przetwarzania danych, Realizacja praw pacjenta wynikających z RODO w systemie Mediporta, RODO, czyli najczęściej zadawane pytania związane z wprowadzaniem rozporządzenia itd.)
- poradami i zaleceniami dotyczącymi bezpieczeństwa (np. Bezpieczeństwo w systemie Mediporta, Bezpieczeństwo danych w chmurze, Przesyłanie danych wrażliwych do Mediporty itd.)
- efektywniejszym wykorzystaniem funkcji systemu (np. Przyśpiesz obsługę pacjenta, czyli w jaki sposób korzystać z szablonów wizyt, Przyśpiesz obsługę pacjenta, czyli w jaki sposób korzystać z szablonów fraz
- prowadzeniem przychodni i branżą medyczną (np. Zadania i obowiązki rejestratorki medycznej, Jak długo przechowywać dokumentację medyczną?, Powiadomienia e-mail i SMS – nowoczesne podejście do kontaktu z pacjentami i organizacji pracy w placówce itd.)
4. Webinaria
W związku z intensywną końcówką 2018 roku i wieloma pytaniami dotyczącymi zmian w systemie Mediporta w zakresie elektronicznych recept i elektronicznych zwolnień lekarskich, dla naszych klientów i partnerów przygotowaliśmy również webinarium dotyczące e-ZLA i e-Recept. Sądząc po sporym zainteresowaniu oraz liczbie pytań, które pojawiły się po prezentacjach, taka forma wymiany informacji była bardzo potrzebna i nie wykluczamy, że będzie ona realizowana w przypadku większych projektów również w przyszłości.
Mediporta 2018 w liczbach
Nasze plany na 2019 rok
Początek nowego roku to także najlepszy czas na wyznaczenie sobie nowych wyzwań i celów, przed którymi staniemy w trakcie kolejnych miesięcy 2019 roku. W ramach rozwoju bazowej funkcjonalności systemu Mediporta planujemy m.in.:
- ułatwienie rozliczeń z NFZ np. poprzez wprowadzenie pomocy zawierającej podpowiedzi dotyczące najczęstszych problemów rozliczeniowych, nowe funkcje związane z obsługą raportów rozliczeniowych itd.
- przyśpieszenie pracy w systemie poprzez poprawę jego funkcjonalności i użyteczności, np. w zakresie lepszej ergonomii interfejsu w poszczególnych widokach
- dalszy rozwój poszczególnych modułów systemu, np. rejestracji wizyt on-line, integracji z laboratoriami itd.
Mamy nadzieję, że 2019 rok, podobnie jak ostatni, okaże równie rozwojowy dla Mediporty i pozwoli skutecznie realizować wszystkie założenia i plany naszego zespołu. Liczymy też na pogłębienie współpracy z dotychczasowymi i nowymi klientami oraz partnerami. Z naszej strony dołożymy wszelkich starań, aby spełnić oczekiwania klientów korzystających z naszego oprogramowania.