Ostatnimi czasy media coraz częściej poruszają temat e-dokumentacji. Warto usystematyzować wiedzę na temat jej wdrożenia – przed nami ABC prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej.
Na wstępnie należy zaakcentować wymóg prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej z należytą starannością. Oznacza to, że wprowadzenie jakichkolwiek zmian w elektronicznej dokumentacji medycznej zostanie powierzone personelowi medycznemu, który otrzyma dane do logowania do indywidualnych kont. Aby proces uzupełniania e-kartoteki przebiegał bez jakichkolwiek problemów, managerowie placówek służby zdrowia muszą zadbać o kompleksowe przeszkolenie pracowników. Kurs powinien obejmować takie zagadnienia, jak: formy EDM, stosowanie podpisu elektronicznego, zasady pracy na dokumentach w formie elektronicznej, czy bezpieczne przetwarzanie danych wrażliwych oraz konsekwencje związane z naruszeniem tych wymogów.
Wprowadzenie wpisu w elektronicznej dokumentacji medycznej powinno nastąpić zaraz po udzieleniu świadczenia medycznego, aby zachować chronologiczność. Każda zmiana będzie zawierała datę jej powstania oraz oznaczenie danych pracownika, który jej dokonał. Wpis powinien być jasny i czytelny. Informacja wprowadzona do systemu nie może zostać usunięta, jedynie sprostowania za pomocą stosownej adnotacji wyjaśniającej przyczynę błędu. Na każdej stronie elektronicznej dokumentacji medycznej musi pojawić się informacja zawierająca przynajmniej imię i nazwisko chorego.
Aby zapobiec generowaniu dodatkowych kosztów, nie stworzono przepisu nakazującego prowadzenie elektronicznej archiwizacji dokumentacji prowadzonej niegdyś w formie papierowej. Tylko od placówki medycznej będzie zależało, czy umieści cyfrową wersję tradycyjnej dokumentacji w systemie, co z pewnością umożliwiłoby zachowanie ciągłości leczenia pacjentów.
Kartoteka może być prowadzona w formie elektronicznej pod warunkiem, że istnieje możliwość udostępniania jej w formacie XML i PDF. Ponadto należy zadbać o bezpieczeństwo gromadzonych i przechowywanych danych. Wymóg ten wiąże się z koniecznością zabezpieczenia systemu przed niepowołaną modyfikacją albo uszkodzeniem danych. W przypadku zmiany systemu informatycznego, placówka świadcząca usługi medyczne ma obowiązek zachowania informacji na temat daty migracji i systemu, z którego zostały przeniesione dane.
Zachowanie wszelkich wymogów formalnych zapewni bezpieczeństwo danych na temat stanu zdrowia pacjentów, dlatego nieoceniona jest rola gruntownej edukacji personelu medycznego jeszcze przed wcieleniem w życie elektronicznej dokumentacji medycznej. Warto również pomyśleć o zorganizowaniu kampanii informacyjnej, której celem będzie przekazanie wiedzy pacjentom, którzy mają prawo znać proces przechowywania danych na temat ich stanu zdrowia.
Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.
Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.
Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.
Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.
Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.
Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.
Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…
W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…