O czym należy pamiętać zakładając przychodnię?

01 marca 2017

Otwarcie nowej przychodni wiąże się z wymogiem dopełnienia kilkuetapowych formalności. Jakie obowiązki nałożone przez ustawodawcę, spoczywają na managerach?

Wzrost konkurencyjności na rynku usług medycznych to pozytywne zjawisko. Wymogi, jakie stoją przed zarządcami przychodni, nie są wygórowane, co sprzyja tworzeniu się nowych placówek. Do najnowszych z nich zaliczamy konieczność prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej. Oto najważniejsze etapy poprzedzające otwarcie przychodni:

Forma własności

Pierwszą decyzją, jaka stoi przed lekarzem, który zamierza założyć przychodnię, jest wybór formy własności. Kluczem do podjęcia tej decyzji jest zamiar prowadzenia placówki medycznej samodzielnie lub we współpracy z innymi specjalistami. Na tym etapie należy rozważyć wszystkie argumenty za i przeciw. Prowadzenie przychodni przez jedną osobę pozwala na pełną niezależność, ale może też być uciążliwe, ponieważ w tym przypadku wszystkie obowiązki spoczywają na barkach jednej osoby. W drugim przypadku warto nawiązać współpracę z osobą wykfalifikowaną i godną zaufania.

Wybór lokalu

Kolejny, ważny wybór dotyczy lokalu, w którym będzie prowadzona działalność w ramach świadczenia usług medycznych. Należy podkreślić, że to miejsc musi spełniać normy ustanowione przez Ministra Zdrowia. Wymogi te dotyczą m.in. jakości oświetlenia, liczby gabinetów, pomieszczeń gospodarczych i administracyjnych. Warunki, o których mowa, różnią się zasadniczo od tych, w których świadczone są usług podstawowej opieki medycznej.

Wpis do właściwego rejestru

Po zadeklarowaniu formy prawnej, rozpoczęcie świadczenia usług zdrowotnych w nowo otwartej przychodni wiąże się w koniecznością dokonania wpisu do właściwego rejestru z zakresu działalności gospodarczej. W świetle obowiązującego prawa dopuszcza się świadczenie usług medycznych w każdej formie prawnej dozwolonej przez ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Prowadzenie działalności gospodarczej w przypadku przychodni wymaga również wpisu do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą.

Umowa z NFZ

Rozpoczęcie świadczenia usług przez placówkę służby zdrowia poprzedza proces zawarcia umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Warunkiem podpisania tej umowy jest spełnienie norm określonych przez Ministra Zdrowia. Ponadto, należy zarejestrować konto w Systemie Zarządzania Obiegiem Informacji, który umożliwia otrzymanie sprzężenia zwrotnego w komunikacji z NFZ.

Elektroniczna dokumentacja medyczna

Zarządcy przychodni jak najwcześniej powinny zadbać o zaplanowanie szkoleń w zakresie edukacji technologicznej personelu medycznego i wybór systemu informatycznego. Ustawodawca nałożył bowiem na przychodnie obowiązek prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej. Obowiązek ten wiąże się z koniecznością zadbania o nowoczesną infrastrukturę informatyczną przychodni.

Sprawdź jak Mediporta może wyglądać u Ciebie

Wypełnij formularz kontaktowy

Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.

Otwórz e-mail z linkiem do demo

Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.

Porozmawiaj z naszym ekspertem

Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.

Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.

Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.

Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.

Polecane artykuły

Zalety komunikacji z pacjentami za pomocą wiadomości SMS i e-mail
18 lipca 2023

Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…

Kopia bezpieczeństwa danych medycznych w chmurze
07 lipca 2023

W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…