Aby uniknąć płacenia wysokich grzywien lub utraty kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia, placówka medyczna, która wdrożyła system elektronicznej dokumentacji medycznej, musi przestrzegać kilku kluczowych zasad.
Szpitale, przychodnie i gabinety lekarskie od sierpnia 2017 roku będą zobligowane do prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, w celu poszanowania praw pacjenta do wglądu do e-kartoteki, jak i prawidłowego rozliczania się z Narodowym Funduszem Zdrowia. Według obowiązującego prawa, e-dokumentację chorego należy prowadzić legalnie, sumiennie, uwzględniając wyznaczony cel. Właściwe dokumentowanie wszystkich ważnych informacji zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej pacjenta, wynika z obowiązujących przepisów prawa.
Zdarza się, że dokumentacja medyczna prowadzona jest wbrew obowiązującym zasadom, np. w kartach pacjentów brakuje ważnych informacji na temat przebytych chorób, pobytu w szpitalu itp. W niektórych przypadkach menedżerowie placówek, które uprzednio podpisały umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia, zawierają w e-dokumentacji informacje niezgodne z prawdą, co jest oczywiście niedopuszczalne. Wbrew zasadom Kodeksu Karnego jest np. zawarcie w e-kartotece świadczeń zdrowotnych, które faktycznie nie miały miejsca. W tym przypadku mamy do czynienia z fałszowaniem dokumentacji medycznej, na podstawie której lecznica rozlicza się z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jeśli błąd, o którym mowa, wynika z niedopatrzenia pracownika służby zdrowia, mimo wszystko placówka zostanie obciążona karą umowną lub nastąpi zerwanie kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Nawet fakt, iż pracownik służby zdrowia dopuszczający się nieprawidłowości w ramach prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej zostanie skazany wyrokiem, nie zmieni sytuacji lecznicy w konfrontacji z Narodowym Fundusze Zdrowia. Oznacza to, że menedżerowie placówki biorą pełną odpowiedzialność za działania całego personelu medycznego. Aby zapobiec takiej sytuacji, warto prewencyjne zadbać o właściwe zapisy umów z pracownikami oraz zawrzeć w nich kary umowne.
Narodowy Fundusz Zdrowia może skorzystać z możliwości zlecenia kontroli pod kątem rzetelności, legalności i celowości prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej. Jej rezultat może okazać się negatywny w przypadku, gdy umowa nie zostanie zrealizowana albo wykonana wbrew postanowieniom, co bezpośrednio skutkuje karą umowną.
Oczywistym jest, że kontrolowanie przez placówkę służby zdrowia każdej usługi medycznej jest nierealne. Mimo wszystko warto poinformować kadrę medyczną o tym, że chorzy mają prawo w każdej chwili poprosić o wgląd do swojej kartotek, aby sprawdzić, czy dane są poprawne. Lekarze muszą wiedzieć o tym, że każdy chory ma prawo dokonać weryfikacji danych dotyczących przebiegu procesu leczenia. Wskazane jest zatem ciągłe egzekwowanie od pracowników służby zdrowia prawidłowego prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej przez kadrę menedżerską lecznicy i podjęcie działań na szeroką skalę, które uświadamiają skutki błędy w tym zakresie.
Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.
Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.
Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.
Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.
Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.
Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.
Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…
W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…