Koniec roku zbliża się coraz szybciej, a to oznacza, że czasu na wdrożenie e-Recepty z dnia na dzień pozostaje coraz mniej. Placówki medyczne, które nie korzystają jeszcze z e-Recept, nadal mogą mieć wiele pytań związanych z ich wdrożeniem i obsługą. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, Centrum e-Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia udostępnili dokumentację, której zadaniem jest ułatwienie wejścia w świat e-zdrowia i odpowiedź na najważniejsze pytania związane z elektronicznymi receptami. W artykule krótko przedstawiamy obie publikacje i jednocześnie zachęcamy do ich lektury zarówno placówki korzystające już z e-Recept, jak i te, które dopiero będą wdrażały to rozwiązanie u siebie.
e-Recepta – pytania i odpowiedzi
Pierwszym dokumentem, z którym na pewno warto się zapoznać, jest poradnik dla pracowników medycznych i aptekarzy, zawierający opis działania e-Recepty oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez osoby wystawiające i realizujące recepty w formie elektronicznej. Poradnik został wypracowany wspólnie przez Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Naczelną Izbę Aptekarską i stanowi syntetyczny opis e-Recepty wraz z wyjaśnieniem wątpliwości dotyczących jej wdrożenia.
Poniżej kilka przykładowych pytań, które zostały opracowane w poradniku:
- Jak placówka ma się podłączyć do Systemu P1?
- Jeśli podmiot leczniczy posiada różne lokalizacje swoich placówek na terenie kraju, to każda placówka powinna wnioskować o certyfikaty P1?
- Co to jest i do czego służy identyfikator OID?
- Jestem lekarzem i prowadzę indywidualną praktykę lekarską/grupową i chcę rozpocząć wystawianie e-recept, co muszę zrobić?
- Co oprócz instalacji nowego systemu będzie musiał zrobić lekarz, żeby móc wystawiać e-recepty (założenie profilu na PUE ZUS itp.)?
- Czy jest wspólna numeracja dla refundowanych recept papierowych i elektronicznych?
- Czy po wprowadzeniu e-recepty, wystawianie recept papierowych będzie błędem?
- Czy pielęgniarki będą mogły wystawiać e-recepty?
- Jakie są terminy ważności e-recepty?
- Czy e-recepty będą wystawiane podczas wizyty domowej?
Sprawdź poradnik e-Recept dla pracowników medycznych i aptekarzy
Wystawianie i realizowanie e-recept w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1)
Drugim dokumentem jest instrukcja opublikowana przez Centrum e-Zdrowia, dotycząca zasad postępowania w przypadku braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1). W instrukcji zostały opisane m.in. sytuacje, w których dopuszczone jest wystawienie recept tradycyjnych (papierowych) oraz warunki realizacji e-Recept przez pacjenta w przypadku niedostępności systemu P1.
Z instrukcji można dowiedzieć się m.in.:
- Czy w razie braku dostępu do systemu P1, będzie można wystawić receptę w postaci papierowej?
- W jakiej postaci pacjent musi przedstawić informację o wystawionej e-recepcie i jakie oświadczenie musi złożyć, aby farmaceuta zrealizował e-receptę?
- W jakim terminie po usunięciu awarii systemu P1 farmaceuta musi wystawić i wysłać Dokument Realizacji Recepty (DRR)?
Sprawdź instrukcję wystawiania e-Recept w przypadku braku dostępu do systemu P1