e-Recepta okiem pracownika medycznego - pytania i odpowiedzi

25 listopada 2019

Koniec roku zbliża się coraz szybciej, a to oznacza, że czasu na wdrożenie e-Recepty z dnia na dzień pozostaje coraz mniej. Placówki medyczne, które nie korzystają jeszcze z e-Recept, nadal mogą mieć wiele pytań związanych z ich wdrożeniem i obsługą. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, Centrum e-ZdrowiaNarodowy Fundusz Zdrowia udostępnili dokumentację, której zadaniem jest ułatwienie wejścia w świat e-zdrowia i odpowiedź na najważniejsze pytania związane z elektronicznymi receptami. W artykule krótko przedstawiamy obie publikacje i jednocześnie zachęcamy do ich lektury zarówno placówki korzystające już z e-Recept, jak i te, które dopiero będą wdrażały to rozwiązanie u siebie.


e-Recepta – pytania i odpowiedzi

Pierwszym dokumentem, z którym na pewno warto się zapoznać, jest poradnik dla pracowników medycznych i aptekarzy, zawierający opis działania e-Recepty oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przez osoby wystawiające i realizujące recepty w formie elektronicznej. Poradnik został wypracowany wspólnie przez Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Naczelną Izbę Aptekarską i stanowi syntetyczny opis e-Recepty wraz z wyjaśnieniem wątpliwości dotyczących jej wdrożenia.

e-Recepta – pytania i odpowiedzi
e-Recepta – pytania i odpowiedzi

Poniżej kilka przykładowych pytań, które zostały opracowane w poradniku:

  • Jak placówka ma się podłączyć do Systemu P1?
  • Jeśli podmiot leczniczy posiada różne lokalizacje swoich placówek na terenie kraju, to każda placówka powinna wnioskować o certyfikaty P1?
  • Co to jest i do czego służy identyfikator OID?
  • Jestem lekarzem i prowadzę indywidualną praktykę lekarską/grupową i chcę rozpocząć wystawianie e-recept, co muszę zrobić?
  • Co oprócz instalacji nowego systemu będzie musiał zrobić lekarz, żeby móc wystawiać e-recepty (założenie profilu na PUE ZUS itp.)?
  • Czy jest wspólna numeracja dla refundowanych recept papierowych i elektronicznych?
  • Czy po wprowadzeniu e-recepty, wystawianie recept papierowych będzie błędem?
  • Czy pielęgniarki będą mogły wystawiać e-recepty?
  • Jakie są terminy ważności e-recepty?
  • Czy e-recepty będą wystawiane podczas wizyty domowej?

Sprawdź poradnik e-Recept dla pracowników medycznych i aptekarzy


Wystawianie i realizowanie e-recept w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1)

Drugim dokumentem jest instrukcja opublikowana przez Centrum e-Zdrowia, dotycząca zasad postępowania w przypadku braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1). W instrukcji zostały opisane m.in. sytuacje, w których dopuszczone jest wystawienie recept tradycyjnych (papierowych) oraz warunki realizacji e-Recept przez pacjenta w przypadku niedostępności systemu P1.

Wystawianie i realizowanie e-recept w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1)
Wystawianie i realizowanie e-recept w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie (P1)

Z instrukcji można dowiedzieć się m.in.:

  • Czy w razie braku dostępu do systemu P1, będzie można wystawić receptę w postaci papierowej?
  • W jakiej postaci pacjent musi przedstawić informację o wystawionej e-recepcie i jakie oświadczenie musi złożyć, aby farmaceuta zrealizował e-receptę?
  • W jakim terminie po usunięciu awarii systemu P1 farmaceuta musi wystawić i wysłać Dokument Realizacji Recepty (DRR)?

Sprawdź instrukcję wystawiania e-Recept w przypadku braku dostępu do systemu P1

Sprawdź jak Mediporta może wyglądać u Ciebie

Wypełnij formularz kontaktowy

Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.

Otwórz e-mail z linkiem do demo

Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.

Porozmawiaj z naszym ekspertem

Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.

Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.

Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.

Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.

Polecane artykuły

Zalety komunikacji z pacjentami za pomocą wiadomości SMS i e-mail
18 lipca 2023

Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…

Kopia bezpieczeństwa danych medycznych w chmurze
07 lipca 2023

W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…