e-Recepta, czyli korzyści dla lekarza, farmaceuty i pacjenta

26 października 2018

Elektroniczna recepta jako część projektu P1 to jeden z najbardziej wyczekiwanych elementów informatyzacji polskiej służby zdrowia, zarówno przez farmaceutów, jak i przez lekarzy. W przypadku tych drugich, wprowadzenie do powszechnego obiegu e-Recepty będzie stanowiło kolejny krok w kierunku elektronicznej dokumentacji medycznej, która ma zadanie usprawnić proces obsługi pacjenta oraz znacząco podnieść jej jakość. Głównym założeniem e-Recepty jest optymalizacja procesu wymiany informacji o przepisanych lekach oraz usprawnienie pracy osób uczestniczących w procesie jej obiegu. O tym, jakie korzyści niesie ze sobą wdrożenie elektronicznej recepty oraz w jaki sposób będzie ona przekazywana pacjentowi, dowiecie się Państwo z niniejszego artykułu.


Czym jest projekt P1?

Projekt P1 (którego pełna nazwa to Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych) zakłada wdrożenie rozwiązań informatycznych, których głównym zadaniem jest m.in. usprawnienie działań i procesów związanych z planowaniem i realizacją świadczeń zdrowotnych w podmiotach leczniczych. Długofalowy program rozwoju projektu P1 zakłada wdrożenie wielu podsystemów i aplikacji umożliwiających dostęp do usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną, w tym m.in.: e-Recepty, e-Skierowania, e-Zwolnienia, Internetowego Konta Pacjenta itd. Jednym z głównych celów projektu P1 jest zapewnienie monitoringu oraz sprawozdawczości realizacji usług zdrowotnych, w tym również dostępu do informacji o udzielanych świadczeniach, dzięki czemu możliwe będzie tworzenie, gromadzenie i analiza informacji o zdarzeniach medycznych. W kontekście e-Recepty system P1 odpowiada m.in. za:

  • gromadzenie informacji o aktualnym statusie recepty i postępie jej realizacji (np. dokument anulowania e-Recepty / dokument realizacji e-Recepty),
  • weryfikację poszczególnych dokumentów dotyczących e-Recepty, pod kątem ich poprawności technicznej oraz formalnej.

Czym jest elektroniczna recepta (e-Recepta)?

e-Recepta to elektroniczny odpowiednik papierowej recepty, którego zadaniem jest ułatwienie przepływu informacji o lekach oraz zrealizowanych receptach (dokument elektroniczny docelowo całkowicie zastąpi recepty wystawiane na papierze). Głównym założeniem e-Recepty jest przekazywanie elektronicznego zapisu informacji o recepcie za pomocą systemu informatycznego w sposób automatyczny, z jednostki medycznej do apteki oraz do instytucji refundującej określony lek (Narodowy Fundusz Zdrowia). Do najważniejszych informacji przekazywanych w e-Recepcie zaliczyć należy m.in.:

  • dane pacjenta,
  • dane podmiotu, w którym wystawiono receptę,
  • informacje dotyczące lekarza, który przepisał lek,
  • dane dotyczące przepisanego leku,
  • sposób dawkowania leku,
  • informacje na temat odpłatności leku i poziomu refundacji.

Do dwóch najważniejszych różnic pomiędzy receptą tradycyjną (papierową), a e-Receptą zaliczyć należy to, że na elektronicznej recepcie każdy lek będzie w rzeczywistości stanowił osobą receptę, a numerowanie elektronicznych recept odbywać się będzie poprzez systemy świadczeniodawców (zniknie konieczność pobierania zakresów numeracji z NFZ).


Jakie korzyści oferuje e-Recepta?

Z wprowadzeniem e-Recepty związanych jest wiele korzyści, dla wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie jej obiegu, począwszy od czynności wystawienia recepty (przez personel medyczny), jej realizacji (przez pacjenta i farmaceutę) na monitoringu i kontroli całego procesu kończąc (analiza danych przez instytucję refundującą określone leki).

Korzyści dla pracowników medycznych i placówek:

  • uproszczenie procesu wystawiania recept – wystawienie e-Recepty wyeliminuje czynność wypisywania recepty w postaci papierowej,
  • optymalizacja czasu pracy lekarza – ułatwienia w procesie wystawiania e-Recepty dzięki:
    • szybkiemu wyszukiwaniu leków i ich zamienników w bazie,
    • podpowiedziom o interakcjach,
    • możliwości ponawiania recept z historii,
  • poprawa czytelności recept – rozwiązanie problemu zwrotów recept wynikających z ich nieczytelności.

Korzyści dla pacjentów:

  • oszczędność czasu pacjenta – wyeliminowanie problemu z realizacją recepty w aptece, z uwagi na nieczytelność recepty,
  • zwiększenie bezpieczeństwa pacjenta – ograniczenie możliwości wydania nieprawidłowego leku (farmaceuta nie będzie miał wątpliwości, jaki lek został przepisany pacjentowi),
  • łatwość w realizacji recept w aptekach – przepisane na elektronicznej recepcie leki będzie można realizować w różnych aptekach (np. w sytuacji, jeśli w aptece zabraknie danego leku, pacjent nie będzie zobligowany do oczekiwania na odpis recepty),
  • zwiększenie jakości leczenia i lepsza koordynacja procesu leczenia – elektroniczne recepty będą zapisywane w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP), a lekarz (za zgodą pacjenta) będzie mógł podejrzeć historię przepisywanych i stosowanych przez pacjenta leków, np. w celu wyeliminowania ryzyka pomyłek w procesie ich aplikacji.

Korzyści dla farmaceutów:

  • szybkość i łatwość wdrożenia elektronicznych recept, z uwagi na wysoki poziom skomputeryzowania większości aptek,
  • zagwarantowana pełna czytelność i wiarygodność recepty – wyeliminowanie problemu fałszowania i nieczytelności recept (np. zmniejszenie ryzyka błędu podczas odczytywania recepty i wydania nieodpowiednich leków dla pacjenta),
  • uproszczenie procesu realizacji recept w aptece – pobranie recepty z systemu centralnego do systemu wdrożonego w każdej aptece np. w celu sprawdzenia dostępności poszczególnych leków i realizacji recepty,
  • optymalizacja czasu pracy farmaceutów – wyeliminowanie konieczności wystawiania odpisów recept (możliwość wykupienia leku wypisanego na danej recepcie w innej aptece bez potrzeby tworzenie jej odpisu).

Korzyści dla systemu opieki zdrowotnej:

  • ułatwienia kontroli ordynacji lekarskiej i obrotu leków refundowanych (uszczelnienie systemu),
  • dostarczenie informacji o tym, czy pacjent zastosował się do zaleceń i wykupił zaordynowane leki,
  • ułatwienia w analizie danych dotyczących obrotu i refundacji leków poprzez dostęp do danych o przepisywanych i realizowanych receptach (np. śledzenie trendów i stanu zdrowia pacjentów) oraz jakości zastosowanego leczenia.

W jaki sposób e-Recepta będzie przekazywana pacjentowi?

e-Recepta może być przekazana pacjentowi w kilku formach – jako e-mail, SMS oraz jako wydruk informacyjny (z wydruku informacyjnego mogli korzystać pacjenci w Siedlcach i Skierniewicach podczas programu pilotażowego). Każda z ww. form będzie zawierała kody kreskowe recepty (zbiorczej oraz konkretnej e-Recepty) oraz kod dostępowy, który w połączeniu z numerem PESEL pacjenta umożliwi realizację recepty w aptece. Poszczególne formy przekazywania elektronicznej recepty mają być wprowadzane stopniowo, tak by nie nakładać na pacjentów (szczególnie na osoby starsze) obowiązku korzystania wyłącznie z e-mail-a lub SMS-a (warunkiem otrzymania e-Recepty w formie SMS-a lub e-maila jest posiadanie Internetowego Konta Pacjenta wraz z oznaczeniem, że pacjent chce otrzymywać e-Receptę drogą elektroniczną). Tym samym, wprowadzenie elektronicznej recepty nie oznacza, całkowitej rezygnacji z jej papierowych odpowiedników – przynajmniej w przejściowym okresie funkcjonowania tego rozwiązania. Poniżej zaprezentowano przykładowy wydruk informacyjny elektronicznej recepty, z oznaczeniem jej poszczególnych elementów (źródło grafiki: Centrum e-Zdrowia.

Wydruk informacyjny e-Recepty
Wydruk informacyjny e-Recepty

Poniżej plakat informacyjny opublikowany przez Centrum e-Zdrowia (CeZ) obrazujący sposób działania e-Recept (źródło grafiki: NFZ Łódź).

Plakat informacyjny dotyczący e-Recepty
Plakat informacyjny dotyczący e-Recepty


Co dalej z e-Receptą?

12 września 2018 r. zakończony został pilotażowy program e-Recepty (prowadzony od kwietnia br. roku m.in. w Siedlcach i Skierniewicach), w którym wzięło udział blisko 60 aptek, a około 70 lekarzy wystawiało elektroniczne recepty. Z programu skorzystało ponad 5 tysięcy pacjentów, dla których łącznie wystawiono około 24 tysiące elektronicznych recept. Kolejne etapy pilotażu zakładają wdrożenie e-Recepty w kolejnych miastach, przy czym zmiany mają być wprowadzane stopniowo, zapewniając określonym podmiotom okres przejściowy i dając im czas na dostosowanie technologiczne oraz ukierunkowując lekarzy, farmaceutów i pacjentów na nowe rozwiązanie.

Założenia planu na rok 2019 mówią m.in. o możliwość realizacji elektronicznej recepty w aptekach na terenie całego kraju oraz odnotowanie w systemie P1 każdej zrealizowanej recepty (zarówno elektronicznej, jak i papierowej).

Z ważnych terminów, które na pewno warto zapamiętać, jest dzień 1 stycznia 2020 r., który na chwilę obecną (październik 2018 r.) wyznaczono jako ostateczny termin wdrożenia e-Recepty na terenie całego kraju (po tej dacie lekarz będzie miał obowiązek wystawiania recept wyłącznie w postaci elektronicznej).


e-Recepta w systemie Mediporta

Przeprowadzone prace związane z wdrożeniem elektronicznych recept w systemie Mediporta umożliwiają realizację pełnego procesu wystawienia e-Recepty oraz wysłania dokumentu anulacji w przypadku pomyłki. Tym samym wszystkie placówki i gabinety medyczne zainteresowane korzystaniem z e-Recepty w systemie Mediporta, prosimy o przesłanie zgłoszenia na adres pomoc@mediporta.pl.

Przykładowa e-Recepta w systemie Mediporta
Przykładowa e-Recepta w systemie Mediporta

Jako dostawca oprogramowania dla przychodni szczegółowo przyglądamy się realizacji założeń projektu P1 oraz zadeklarowanych terminów związanych z wprowadzaniem poszczególnych rozwiązań. O kolejnych, zrealizowanych funkcjach systemu Mediporta wynikających z realizacji projektu P1 będziemy informowali Państwa na bieżąco.


Podsumowanie

Nie ma wątpliwości, że wprowadzenie e-Recepty w dużym stopniu usprawni procesy związane z obsługą recept, począwszy od ich wystawienia w placówce medycznej, poprzez realizację recepty w aptece, na sprawozdawaniu i analizie informacji o lekach w kończąc. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że wdrożenie e-Recepty pozwoli nam w przyszłości całkowicie zapomnieć o jej papierowym odpowiedniku. Na chwilę obecną prognozy są bardzo optymistyczne, czego potwierdzeniem może być m.in. przegląd przeprowadzony przez Centum e-Zdrowia, który potwierdził, że realizowane w ramach polskiego pilotażu e-Recepty rozwiązania i funkcje oraz wynikające z nich korzyści, pokrywają się z korzyściami w innych państwach korzystających z elektronicznej recepty (np. Chorwacja, Estonia, Szwecja, Dania). Na koniec warto jeszcze dodać, że jednym z ważniejszych wyzwań związanych z wprowadzeniem elektronicznej recepty oraz innych podsystemów i aplikacji projektu P1, będzie przeprowadzenie szerokiej kampanii informacyjnej, dotyczącej wdrażanych i planowanych zmian oraz zalet i korzyści poszczególnych rozwiązań.

Sprawdź jak Mediporta może wyglądać u Ciebie

Wypełnij formularz kontaktowy

Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.

Otwórz e-mail z linkiem do demo

Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.

Porozmawiaj z naszym ekspertem

Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.

Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.

Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.

Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.

Polecane artykuły

Zalety komunikacji z pacjentami za pomocą wiadomości SMS i e-mail
18 lipca 2023

Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…

Kopia bezpieczeństwa danych medycznych w chmurze
07 lipca 2023

W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…