Czy pacjenci mogą mieć pewność, że po implementacji nowoczesnych dokumentacji we wszystkich lecznicach, ich dane będą bezpieczne? Na bazie jakich zapisów placówki służby zdrowia wdrażają system elektronicznej dokumentacji medycznej?
Kluczowym dokumentem, od którego zależą zasady prowadzenia dokumentacji medycznej, jest ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Do wspomnianego aktu prawnego w artykule 30 ust. 1 nawiązuje rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 roku w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, definiujący tym samym, czym w istocie jest dokumentacja medyczna.
Należy podkreślić, że termin elektronicznej dokumentacji medycznej po raz pierwszy został użyty w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 roku o systemie informacji w ochronie zdrowia. Z kolei reguły stosowania Polskiej Implementacji Krajowej HL7 CDA określają celowość uproszczenia wykorzystania standardu i gwarancji zunifikowanego wdrożenia systemu elektronicznej dokumentacji medycznej w szpitalach, przychodniach i gabinetach medycznych.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania zawiera rozdział, w którym opisane są zasady prowadzenia e-kartoteki. Ważną informacją jest fakt, że opisuje ono podstawowe reguły dotyczące implementacji elektronicznej dokumentacji medycznej. Zapis: „Dokumentacja medyczna, zwana dalej „dokumentacją”, jest prowadzona w postaci elektronicznej lub w postaci papierowej” świadczy o tym, że ustawodawca uznaje e-kartotekę za nadrzędną w stosunku do tradycyjnej formy dokumentacji medycznej.
W świetle obowiązujących przepisów, osoba zarządzająca lecznicą musi zagwarantować odpowiednią ochronę danych zawartych w EDM przed uszkodzeniem lub utratą oraz zachować integralność e-dokumentacji. Osoby uprawnione mają stały dostęp do danych na temat stanu zdrowia pacjentów. Do elektronicznej dokumentacji medycznej mają wgląd nie tylko chorzy i osoby przez nich upoważnione, ale i jednostki świadczące usługi medyczne, tj. Narodowy Fundusz Zdrowia, organy samorządów zawodów medycznych oraz konsultanci krajowi i wojewódzcy.
Warto nadmienić, że osoba dokonująca wpisu i specjalista oferujący usługę zdrowotną, muszą być oznaczone w kartotece. Wspomniane osoby są zobowiązane podać następujące informacje: imię i nazwisko, tytuł zawodowy, specjalizację oraz numer prawa wykonywania zawodu. Dokładny nadzór nad ochroną danych osobowych pacjentów, w tym danych wrażliwych, jest wymogiem uchwalonym w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. 2002, Nr 101, poz. 926, ze zm.), w której prawodawca wspomina o karach za nieprzestrzeganie tego zapisu.
Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.
Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.
Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.
Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.
Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.
Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.
Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…
W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…