Wraz z dynamicznym rozwojem oprogramowania dla placówek medycznych coraz głośniej zaczęło być o możliwości rejestracji pacjentów przez internet. Od razu pojawiły się zarówno osoby entuzjastyczne, upatrujące w rejestracji on-line możliwości zwiększenia liczby obsługiwanych pacjentów, jak i pesymistyczne, wietrzące przede wszystkim dodatkowe utrudnienia bez realnego pozytywnego efektu.
Jak zatem traktować rejestrację przez internet? Prawidłowa odpowiedź to: ze spokojem. Jak każda zmiana technologiczna, musi ona odczekać pewien okres zanim stanie się standardem dla wszystkich zainteresowanych stron. I jak każda zmiana może zbudować przewagę tych, którzy we właściwy sposób ją wykorzystają.
Warto zatem przyjrzeć się zaletom i wadom rejestracji on-line, by móc w poinformowany sposób uformować własną opinię.
Zalety
-
Dotarcie do nowych pacjentów – najmłodsze pokolenia przyzwyczajone są do wykorzystania internetu we właściwie każdym celu, między innymi do rozwiązywania problemów, również tych związanych ze zdrowiem. Dla młodych ludzi naturalne jest zatem, że będą korzystali z tej przychodni, do której w najwygodniejszy sposób będą mogli zarejestrować się przez internet.
-
Ułatwienie zarządzania czasem pracy lekarza – w tradycyjnym systemie obsługi pacjentów może się zdarzyć sytuacja, w której liczba pacjentów czekających w kolejce do lekarza będzie nieoptymalna w stosunku do ilości czasu, którym on dysponuje. Umawianie wizyt przez internet pozwala na ułożenie czytelnego kalendarza, dzięki któremu czas pracy lekarza jest wykorzystywany maksymalnie efektywnie.
-
Promocja – prowadzenie rejestracji on-line ma wartość nie tylko użytkową, ale również psychologiczną. W oczach pacjenta przychodnia umożliwiająca umawianie wizyt przez internet jest przychodnią nowoczesną (w wielu przypadkach – jest to słuszne wrażenie). Tymczasem w dziedzinie tak delikatnej jak ochrona zdrowia wysoka jakość (z nią utożsamiana jest nowoczesność) to kluczowy czynnik dla właściwie każdego.
-
Powiadomienia – rejestracja on-line pozwala na informowanie pacjenta o nadchodzącej wizycie za pośrednictwem wiadomości email lub SMS. W znaczący sposób wpływa to na zwiększenie komfortu pacjenta, a co za tym idzie – jego zadowolenie z świadczonych przez placówkę usług.
Wady
-
Opuszczone terminy – nie da się ukryć, że wielu ludzi nadal uważa, że internet to nie prawdziwy świat. Dlatego też zdarzają się sytuacje, w których ktoś umówi się przez internet, by następnie nie pojawić się w gabinecie o wyznaczonej godzinie. Gdyby umówił się osobiście lub nawet przez telefon – czułby się zobowiązany. Rejestracje internetowe wciąż nie wywołują uczucia zobowiązania u niektórych pacjentów.
-
Niepotrzebna fatyga – wiele przychodni już teraz (przy wykorzystaniu rejestracji osobistej oraz telefonicznej) obsługuje wystarczającą liczbę pacjentów. Mogą więc dojść do wniosku, że próba przyciągnięcia nowych pacjentów jest niepotrzebna, skoro liczba obecnych jest tak wysoka.
Wnioski
Analiza tematu wskazuje, że rejestracja przez internet może stanowić wartościowy element oferty placówki medycznej. Jeśli zatem znajdzie ona sposób na zminimalizowanie wpływu ryzyk, będzie mogła czerpać z tego typu rejestracji wiele korzyści. Zarówno na krótką, jak i – przede wszystkim – na długą metę.