Czy warto robić badania marketingowe wśród pacjentów?

08 grudnia 2016

Aby jako zarządca placówki medycznej nie popaść w rutynę, warto co jakiś czas przeprowadzić badania marketingowe wśród pacjentów. Oprócz pytań o stan zdrowia, należy zapytać o aspekty związane z organizacją szpitala, przychodni lub gabinetu medycznego.

Sektor medyczny zdecydowanie różni się od pozostałych gałęzi gospodarki, w szczególności w kwestii uwarunkowań prawnych oraz specyfiki marketingu, co nie oznacza, że badanie opinii petentów placówek medycznych jest zbędne. Jeśli w ostatnim czasie zauważyliśmy zmniejszenie liczby pacjentów lub zwiększenie liczby skarg, to sygnał, że w organizacji dzieje się coś niepokojącego.

Jako że personel zajmujący się zarządzaniem placówką medyczną nie jest w stanie subiektywnie ocenić jakości procesów zachodzących w organizacji, tj. rejestracja, kontakt telefoniczny, poziom zadowolenia z wprowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej, czy czas oczekiwania na przyjęcie do specjalisty, dobrym pomysłem jest przygotowanie stosownego badania marketingowego. Jedyną grupą respondentów, którzy są w stanie ocenić organizację pracy w placówce, są pacjenci.

Głównym celem badania marketingowego jest zwiększenie prawdopodobieństwa odzyskania utraconych pacjentów, a może nawet przysporzenie nowych. Weryfikacja efektywności pracy placówki medycznej pozwoli wyciągnąć konstruktywne wnioski i wcielić w życie zmiany, które usprawnią jej działanie.

Najłatwiejszą formą badania marketingowego jest ankieta. Anonimowy kwestionariusz powinien składać się z kilku pytań otwartych, półotwartych lub zamkniętych. Pytania mogą być wydrukowane na kartkach, wyświetlane na ekranie laptopa albo tabletu. Przykładowe pytania mogą brzmieć: co jest najważniejsze dla Państwa, jeśli chodzi o jakość usług medycznych?, czy zaznajomili się Państwo z zasadami prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej?, czy jest to jedyna placówka medyczna, z której Państwo korzystają? itp.

Dobrze przygotowana ankieta powinna zawierać:

  • krótką informację na temat celu jej przeprowadzenia
  • formułę grzecznościową z wyrazami podziękowania za jej wypełnienie.

Przeprowadzenie 20-30 wywiadów z pacjentami zajmie ok. 3-4 godzin i dostarczy wielu cennych informacji na temat preferencji pacjentów.

Analiza odpowiedzi respondentów pozwoli znaleźć odpowiedź na wiele nurtujących pytań oraz zainspiruje do wprowadzenia zmian optymalizujących tryb pracy całego personelu. Pozwoli podjąć decyzję o zmianie godzin otwarcia placówki, zwiększeniu liczby miejsc parkingowych lub przygotowaniu czytelnych plakatów komunikujących najważniejsze zasady funkcjonowania elektronicznej dokumentacji medycznej. Ponadto pacjenci będą mieli poczucie, że manager placówki liczy się z ich zdaniem.

Sprawdź jak Mediporta może wyglądać u Ciebie

Wypełnij formularz kontaktowy

Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.

Otwórz e-mail z linkiem do demo

Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.

Porozmawiaj z naszym ekspertem

Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.

Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.

Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.

Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.

Polecane artykuły

Zalety komunikacji z pacjentami za pomocą wiadomości SMS i e-mail
18 lipca 2023

Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…

Kopia bezpieczeństwa danych medycznych w chmurze
07 lipca 2023

W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…