W poprzednim artykule – Dokumentacja medyczna dopasowana do specjalizacji – przedstawiliśmy mechanizm formularzy, wbudowany w oprogramowanie Mediporta, który pozwala na szybkie tworzenie przejrzystej dokumentacji medycznej w oparciu o specjalistyczne wzory.
Przykłady takich wzorów, które zaprezentowaliśmy, dotyczyły:
Oczywiście gdyby wszystkie z wymienionych wzorów były dostępne w oknie każdej wizyty, mielibyśmy do czynienia z przeładowaniem interfejsu użytkownika niepotrzebnymi polami, co jest pewnego rodzaju niechlubnym standardem wśród systemów medycznych. Dlatego oprogramowanie Mediporta rozbudowaliśmy o zaawansowane reguły dostępności, stawiając przede wszystkim na dopasowanie i przejrzystość zarówno interfejsu użytkownika jak i wynikowej dokumentacji medycznej.
W artykule Dokumentacja medyczna dopasowana do specjalizacji pisaliśmy o możliwościach mechanizmu formularzy, pozwalającego na:
System Mediporta traktuje tak samo zarówno wspomniane wyżej sekcje z formularzami, jak i sekcje wbudowane, do których należą m.in. tabele z kodami ICD-9 i ICD-10, recepty, dane rozliczeniowe NFZ oraz dane finansowe związane z usługami komercyjnymi.
O tym gdzie, kiedy i w jakiej formie sekcje dostępne są dla użytkowników, decydują reguły uprawnień, składające się z dwóch części:
1. Warunek – jeden lub wiele, wskazujące jaką wartość powinny mieć:
2. Decyzja – o formie dostępu do sekcji wizyty, pacjenta lub innego obiektu wspierającego ten mechanizm:
Warto podkreślić, że podobnie jak konfiguracja formularzy, również konfiguracja reguł odbywa się w ramach konkretnej instancji oprogramowania Mediporta, uruchomionej dla konkretnego klienta. Dzięki temu system może zostać w pełni dopasowany do polityki danej placówki.
Dzięki regułom dostępu trywialnie proste jest podzielenie wzorów dokumentacji medycznej na adekwatne komórki organizacyjne przychodni, co skutkuje np. oferowaniem karty badania echokardiograficznego wyłącznie w poradni kardiologicznej. Z drugiej strony możliwe jest również współdzielenie pewnych formularzy pomiędzy różnymi poradniami, np. ogólnej karty badania USG.
Drugą ważną korzyścią z elastyczności mechanizmu reguł jest możliwość wdrożenia zaawansowanej polityki bezpieczeństwa danych. Elementami takiej polityki, wyprowadzonymi wprost z zapisów Ustawy o ochronie danych osobowych oraz z tajemnicy lekarskiej, mogą być następujące zasady:
Oczywiście w praktyce funkcjonowania służby zdrowia bardzo trudno jest zrealizować w pełni tak rygorystycznie sformułowaną politykę, a jej ewentualne zastosowanie mogłoby być nie tylko niepraktyczne, ale też niebezpieczne dla pacjentów, ze względu na utrudnienie zachowania ciągłości leczenia.
Z tego powodu oprogramowanie Mediporta nie narzuca w tym zakresie jedynie słusznej interpretacji prawa, a zamiast tego dostarcza elastycznych narzędzi, pozwalających administratorom placówek na samodzielne określanie kompromisu pomiędzy ochroną tajemnicy a wygodą użytkowania systemu. Możliwe jest także dostrajanie zasad dostępu w trakcie korzystania z systemu, po zakończeniu wdrożenia.
W praktyce bardzo proste jest skonfigurowanie zaawansowanych reguł, takich jak następujące przykłady:
Podobne przykłady można długo mnożyć. Mimo obowiązywania tych samych przepisów dla wszystkich placówek medycznych, ich interpretacja oraz wynikający z niej styl pracy bywają bardzo różne. Oprogramowanie Mediporta pozwala bardzo łatwo wcielić wszystkie z nich w życie.
Bez względu na konfigurację reguł, zawsze można być też spokojnym, że żadne dane nie zostaną udostępnione osobom nieposiadającym konta użytkownika w ramach indywidualnej instancji klienta.
Możliwości dopasowania systemu Mediporta, przedstawione dotychczas, dotyczyły na razie dokumentacji medycznej, związanej z wizytami, ale w kolejnym artykule – Zarządzanie dodatkowymi danymi o pacjentach i pracownikach – pokażemy, że te same mechanizmy dostępne są w ramach kartoteki pacjenta i pracownika, jak również dla innych systemowych obiektów, np. komórek organizacyjnych.
Oczywiście oprogramowanie Mediporta wyposażone zostało również w standardowe mechanizmy uprawnień i grupujących je ról, znane z wielu innych systemów informatycznych. Nie będziemy opisywać ich szczegółowo na blogu, ponieważ są to rozwiązania bardzo typowe, pozwalające na określenie np. którzy z pracowników posiadają uprawnienie do wystawiania paragonów fiskalnych lub dostęp do konkretnych ustawień, takich jak harmonogramy pracy czy szablony przypomnień SMS.
Warto jednak zauważyć, że w przypadku systemu Mediporta, brak uprawnienia do danej funkcji nie powoduje jedynie „wyszarzenia” odpowiadającego jej przycisku lub pola ani powstania na ekranie „dziury” w tym miejscu. Dzięki zastosowaniu technologii webowych, oraz właściwemu zaprojektowaniu interfejsu użytkownika, brak uprawnień sprawia, że związane z nimi elementy zostają pominięte, a reszta przycisków i pól automatycznie organizuje się na ekranie w taki sposób, aby zająć jak najmniej miejsca. Każdy z użytkowników otrzymuje przez to prosty i przejrzysty interfejs.
Uzupełnij wszystkie dane, abyśmy mogli wysłać wersję demo dostosowaną do Twojej placówki.
Teraz możesz zobaczyć, jak działa Mediporta. W każdej chwili możesz skorzystać z szeregu wskazówek i przewodników zawartych w programie.
Doradzimy Ci, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla Twojej placówki.
Wybierz swoją specjalizację, aby uzyskać dostęp do wersji demo najlepiej ilustrującej możliwości systemu Mediporta w Twojej działalności. Dostęp prześlemy e-mailem po wypełnieniu formularza.
Administratorem danych osobowych jest Mediporta Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu przy ul. Władysława Reymonta 35. Dane podane w formularzu DEMO będą przetwarzane w celu otrzymania wiadomości email z dostępem do wersji demonstracyjnej systemu, a także późniejszego kontaktu biznesowego w tej sprawie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne, aby otrzymać dostęp do DEMO.
Przetwarzanie danych odbywa się za Twoją zgodą, którą możesz cofnąć w dowolnym momencie. Dane te będą przetwarzane do czasu wycofania zgody.
Komunikacja z pacjentem jest kluczowym elementem opieki zdrowotnej. Odpowiednia komunikacja pomaga zbudować zaufanie, zapewnia pacjentowi poczucie zrozumienia i wsparcia, a także ułatwia wymianę istotnych informacji dotyczących zdrowia. Placówki medyczne coraz częściej wykorzystują nowe technologie aby kontaktować się ze swoimi pacjentami. Popularność zdobywają wiadomości SMS-owe oraz wiadomości e…
W naszym artykule pragniemy zwrócić uwagę na automatyczne wykonywanie kopii zapasowych oprogramowanie medycznego w gabinetach i przychodniach lekarskich. Kwestia bezpieczeństwa tak wrażliwych danych medycznych jest niezwykle istotną kwestią. Będąc właścicielem działalności medycznej musimy pamiętać, że przepisy ściśle regulują okres przez jaki dane medyczne historii choroby pacjentów powinny być…